Powered By Blogger

tirsdag, april 18, 2006

104år og pizzaelsker !!

i går var siste dag i påskeferien, jeg og min kjære ønsket å gjøre noe ut av dagen ( jaffal æg ) Først hadde vi en kaffekopp med øyvinds besteforeldre oppe hoss svigers, før vi tok turen til Undheim for å se til mine foreldre, Men de va jo ikke hjemme, som vanlig!

Vi fant så ut at vi skulle prøve å se om Helga og Endre var hjemme, helga er mitt søskenbarn som er gift med Endre, og bor på nærbø. Her fikk vi god kaffe og en god drøs. Vi pratet pludselig om vår oldemor (min og helgas) som netopp ble hele 104år. Helga kom da på den sprøe av alle sprøe ideer på en mandagskveld kl 1913 at vi skulle ringe og invitere henne med på pizza for det hvet vi at hun liker :) Javel tenkte vi, det er i allefall en fin ting å spør :)

tlf samtalen var ca sånn :

-Javel oldemor kæ du drive mæ?
- nei æg sidde vel hær så æg alltid he jær.
- He du ede kveldsmat?
-nei, æg ede ikkje kveldsmat, men æg he toge ud tennene å pussa dei får nåttå.
- åjah, vil du værmæ okke å eda pizza om 20min?
- Dåkke æ galne, ja men då må æg sedda i tennene igjen å lima de for de dette rett så dæ æ ud når æg ede.
- ja men hente dæg om 20min då?
- Javel, kan de ta av mæg sokkane når me kjæme heim då? Så ringe æg å seie at hjemmesygelpeie ikkje trenge kåma?
- Godt dæ, ser om 20 min!

Så alså me reiste å henta mi oldemor på 104år å tog na mæ på Dolly på bryne, 1930 på en mandag. Så åd me å koste okke, å hu måtte jo kommentera den marakkels store brusen u fekk, dæ sko jo ud igjen å då helste mitte på nåttå. Å ikke minst at de selte øl å vin å te å mæ brennevin på dolly, dæ va dæ fælaste. ( hu æ ganske lette å fyra opp)
Når me såd å åd så kom u pludsele på at klassefesten begynte om fem min, va helste ringt at me va på dolly, å den trøttande musikken så de skrudde opp, høyreappratet hylte helste. Så kaffien fekk me ta heima sjå henna. å Dæ jor me, klassefesten sto på¨i baggronnen mens hu snakte som en foss te kl 10, då måtte me rett å slett sei at nå va dæ kveld for ungdommen..hehe

Æg blir bare meir å meir øveraska av oldemor, hu huske alt å ennålitt meir, å kan kje ha dæ bære en hu he dæ mæ ungdommen som æ ca 4-5 generasjona onna henna..hehe =)

Sjefs

13 kommentarer:

Gretty sa...

Utruuligt kult!! Godt hu fekk sæg litt "pissa"! Så fantastisk løyen blogg :)

Camilla sa...

Nååå.. så kosele:) Så Lurt fonne på då! Den der kvellen kjæme hu te å snakka om leeenge framijønå kan æg tenka meg ja=P Hu storkoste sæg nok, m dei "litt" yngre =)

Mamma Karlsen sa...

haha....KING! dæ va en goe ide, ikkje kem som helst på 104 år som hadde våre mæ på dæ en "seine" mandag kveld!

Astrid i Brazil sa...

Sjef :) Sprek oldemor dåkke har! Å kjekk blogg å lese på, (..når ein sitte på ein fabrikk heile kvelden å gjer ingenting :) ..)

Hanne sa...

ja æg trur kje me må ta de eldre for å vær "gamle" dæ må jo vær fantastisk å leva så lenge å fortsatt vær sugen på ungdomslivet! trur æg må bli flinkare te å ha meir tid mæ oldemor, hu æ jo som et vandrane å snakkandre leksikon =)

Anonym sa...

hjalp dere henne av med sokkene etterpå da?

Hanne sa...

anonym: Ja jeg hjalp min kjære spreke oldemor av med sokkene før jeg gikk, og brettet dem fint klar til neste morgen =)

Camilla sa...

Hanne.. mor å far seie du må sedda denne teksten inn i jærblae=P Hadde våre løje=)

Hanne sa...

hehe, ja men dæ vett me jo at hu ikkje lige!

Anonym sa...

enig med foreldrene til camilla! sett det i jærbladet:-) bare spør din oldemor først!
hehe. dritkul oldemor du har da!

- eilin sa...

haha. utrolig løye :) eg høyre det sjikkele for meg. Dokke er så koselige ;)

God søndag Hanne!

Bjeff bjeff

Iren sa...

MAGISKE OLDEMOR! :) king king... å by the way... æg he begynt å blogga igjen

Iren sa...

FÅ GANG PÅ NYTT INNLEGG :) låvv