Powered By Blogger

mandag, februar 26, 2007

Familieplanlegging.

Som husmor er det flere faktorer som kan være en påkjenning i den travle hverdag. I Opstad familien har det artet seg et problem rundt middagslaging og handling. Det som ofte skjer er at vi kommer hjem fra jobb og er sulte.

Så begynner det; kæ vil du ha? Ikkje vett æg, bare noge edane for æg æ svolten.kæ mæ kylling? Ja men, me he ikkje dæ, så då må me laga noge aent! Årh, typisk!

Dette problemet har altså ført til at jeg satte meg ned å laget en 4.ukers middasmeny, slik at vi alltid hvet hva vi skal handle å hva vi skal ha til middag! LUUUURT!

Så her kommer den!

UKE 1
mandag: Torsk i pakrika/fløte saus
tirsdag: Tomatsuppe med pølsebiter
onsdag: WOK
Torsdag: Frityrfirsk/fiskepinner
Fredag: Pizza

Uke2
mandag: fiskekaker og kålstuing
tirsdag: Kylling og ris
Onsdag: Wok
torsdag: pølsebiter i hvit saus
Fredag: Taco

Uke 3
mandag: Fiskeboller/fiskepudding
tirsdag: JOKER
Onsdag: Kjøttdeig og spagetti
Torsdag: KOMLA
Fredag: Lasagne

UKe 4
mandag: Kokt torsk og eggesmør
tirsdag: Stroganof gryte
onsdag: apekattøyrer og kålrotstappe
torsdag: Joikakaker
fredag: Kylling med chilli/paprika og pasta.

Erfaringene så langt, er veldig gode! JEg har ikke viet en Ekstra så liten tanke ang middagslaging disse to ukene. Startet på uke 3 i dag, kom litt skjevt ut med at jeg hadde glemt pengetasken hjemme idag så je fikk ikke handlet til fiskebollemiddage..så kanskje jeg må bytte meg til kjøttdeig og spagetti i dag, så blir det fiskeboller på onsdag :)

kanskje må jeg lage en Uke 5 også, har en del forslag til :) Lørdag og søndag, koser vi oss og bruker godt tid til å lage akkurat det vi har lyst på :)

5 kommentarer:

Bjørnar sa...

Ehm... Apekattøyrer?

Var forresten litt skeptisk når jeg leste tittelen -- familieplanlegging har vel ofte en litt annen betydning, og jeg tenkte: gidd å snakke om prevensjon på bloggen...

Hanne sa...

hehe, oi dæ tenkte æg ikkje på..me kan vel vær to i en familie vel! Å NEi me planlegge IKKje onga, å æg ska iKKJE snakka om prevansjon :)

Apekattøyrer =stekte middagservelatskiver...er likt apekattøyrer på en prikk :)

Fru Hetland sa...

Me har så dårlige fantasi i matveien, så det blir møje dei tri same tingå. Men eg har faktisk nettopp satt opp ei liste med nye ting. Nytt og spennende liksom:-) Men fytti så lett å bare velge en av dei tri vanlige fordeom... Eg bør nok lage eg 4 vekes meny!
Tenkte eg kunna kopiere dåkkas, men etter å ha lest gjennom ombestemte eg meg... Apekattøyre og plølsa er ikkje noge for meg!

Camilla sa...

Tihii.. Du æ så søde, Hanne :)
Syns dæ va sjikkele SMART fonne på, æg! Veke-meny...

Ha ei fine vega vidare! å Btw: Tusen takk for DEN deilige lunsjen.. allti så kjekt å værma dæg, Hanne!

Kjempe glad i deg!

Anonym sa...

æg trudde du va gravide å greie..helste litt skoffa når æg læste nerøve å fant ud at dæ va snakk om middag...