Powered By Blogger

onsdag, september 07, 2005

Tilbehør : Makkaronistuing

Jeg har prøvd med litt forsiktighet å lage mormor til Øyvind sin spesialitet.
Mange barndomsminner kan ligge i ulike matretter, så jeg trår me forsiktige ben på dette området.
jeg syntes selv dette var veldid godt, og det var en ny opplevelse for meg første gang hos mormor til øyvind.
Gryta blir alltid tom i familieselskap.

Makkaronistuing



kok ønsket mengde pasta (makkaroni)
Skyll denne i kaldt vann (for å unngå at den kleber seg)

Smelt ca 2 ss med smør.
Rør inn ca 1ss med hvetemel.
spe med melk
Kok opp og la det koke min. 5 min (helst mer, men av og til er tiden knapp)
Kryddre med salt, pepper, litt muskat og aromat.

ha i makkaronien og blandt godt.

Dette er herlig! og det kan serveres til det meste, eller en kan bruke det istedenfor poteter, ris ol.
Jeg serverte dette til fiskekaker i brun saus og brokkoli. Mormor til øyvind har det ofte til kjøttkaker eller som en rett på koldtbordet. Dette er elsket av barn og voksne.

Øyvind syntes det var kjempe godt, jeg hørte ingeting om at det var bedre en mormors, men godt var det :)





Posted by Picasa

6 kommentarer:

Unge SPOR sa...

mmmmmmmmmm.........

Gretty sa...

hm, interressant! hvis mormor te øyvind he lagt dæ må æg jammen prøva for hu æ jo ikkje aent enn vilt kule!

Hanne sa...

Ja hu æ søde :) Kanskje dæ æ en dansk spesialitet, når æg tenke mæg om så pleie me få sånne småe danske pølse te ao, æg må vist spør na :)

Unge SPOR sa...

hehe, ja dæ må du gjær! Æg å Grete stille på dans spesialitet me! :)

Unge SPOR sa...

Ja ikkje sant!

Hanne sa...

Ja dæ æ litt koseligt, men æg trur æg ska begrensa dæ sånn at æg kan gleda mæg liga møje te juleselskap sjå mormor:)